Allmänna villkor
Konsumentköpslagen (privata kunder)
RELIF tillämpar Konsumentköplagen (SFS 1990:932) och Distansavtalslagen gentemot konsumenter. Som konsument har du därmed alla de rättigheter som omnämns i dessa lagar, bland annat tre års reklamationsrätt om du kan påvisa fabrikationsfel. Vid eventuell försening av produkter så har du som kund rätt att häva köpet om den nya föreslagna leveranstiden inte godtas. Har förskottsinbetalning gjorts för en produkt som får försenad leverans så har du möjlighet att häva köpet och pengarna kommer att återbetalas inom 20 dagar. Läs mer hos Konsumentverket.

Köplagen (juridiska personer)
RELIF tillämpar Köplagen (SFS 1990:931) gentemot juridiska personer, dvs. näringsidkare. Som näringsidkare har du därmed alla de rättigheter som omnämns i Köplagen. Läs mer hos Konsumentverket.

Orderbekräftelse på din lagda order
Det är vikigt att du har fyllt i din korrekta epostadress eftersom det är dit vi skickar en orderbekräftelse direkt efter köp. Om du mot förmodan inte skulle få en bekräftelse kan du kontakta oss på 076-106 88 67 för att förvissa dig om att orden verkligen kommit fram.

Kunduppgifter
RELIF är ansvarig för de personuppgifter som du lämnat till oss. Dessa uppgifter kommer att användas för att kunna behålla vår kundrelation och till marknadsföringsändamål. Vill du göra någon ändring av uppgifterna eller bli borttagen ur registret gör du det lättast genom att ringa på 076-106 88 67 eller eposta oss på relif.se@me.com
Falska beställningar Vi polisanmäler alla falska beställningar och beställningar gjorda med stulna kortnummer. I varje sådant fall gör vi allt vi kan för att hjälpa Polisen i utredningsarbetet.

Produkter
Samtliga produkter vi säljer kan användas och är godkända för användning i Sverige, Våra produkter har svenska manualer i fysisk eller digital form. I vissa undantag finns endast manual på engelska. Detta gäller viss professionell utrustning samt vissa specialerbjudande men då framkommer detta tydligt i produktinformationen.

Minderårig?
Om du är under 18 år måste du har målsmans tillåtelse att beställa från oss



Priser och betalning
Priser
Priserna i Internetshoppen annullerar tidigare publicerade priser och erbjudanden, det är alltså priserna här som är korrekta. Vi reserverar oss för mellanförsäljning och prisändringar utom vår kontroll, då vi kan tvingas till en prishöjning. Vi reserverar oss också för felpublicerade priser och förändringar utom vår kontroll. Vår målsättning är naturligtvis att alltid visa korrekta priser.

Moms
Alla priser visas inklusive moms (25% utom böcker 6%), sedan är det upp till dig som användare att ställa in momsvisning så det passar dig.

Export utanför EU
Export av varon utanför EU medför att momsen dras av vid leveransen. Mottagarlandets moms och eventuell tull läggs senare på av respektive lands post/tullverk.

Betalning
Vi erbjuder ett flertal alternativ för betalning. Nedan redovisas några av de vanligaste betalsätten. POSTFÖRSKOTT betalar du vid postutlämningsstället. Det vanligaste betalsättet och det är ingen extra avgift för postförskott. Bekvämt och säkert! Vid ordervärde över 10 000 Kr inkl. moms, kan vissa postombud neka kortbetalning. En postväxel med dig själv utställd som mottagare är då lösningen. Genom att ringa ditt postombud kan du få ytterligare information om vad som gäller där du bor.

BETALKORT tar vi av de vanligaste men tackar nej till American Express och Diners. All kortdata transporteras över säkra linor och ingen kortinformation sparas i vår databas.

RÄNTEFRI AVBETALNING kan vi erbjuda tillsammans med Klarna AB. Du kan välja att delbetala i upp till 36 månader. Väljer du att delbetala på 3, 6 eller 12 månader så är det räntefritt. Avtalspapper kommer inom en vecka från Klarna AB. Första inbetalningskortet inom en månad. (Varorna skickas endast till din mantalsskrivna adress.) FAKTURA 14 DAGAR kan vi erbjuda tillsammans med Klarna AB. Detta betalsätt gäller för privatpersoner. Fakturan kommer inom en vecka från Klarna AB. (Varorna skickas endast till din mantalsskrivna adress.)

FAKTURA 30 DAGAR erbjuder vi till aktiebolag, stat, kommun samt landsting kan efter sedvanlig kreditkontroll. Som standard erbjuder vi 10 dagars kredit men längre tid kan förekomma i vissa fall.

Ångerrätt & öppetköp
Du har som privatperson rätt att ångra ditt köp. Denna ångerrätt gäller i 14 dagar från den dag då du har fått varan eller en väsentlig del av den. Varan skall returneras i väsentligen oförändrat skick. Ångerrätten gäller inte datorprogram, batterier, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer). Ångerrätten gäller ej för företag. Inköpet skall styrkas med inköpskvitto eller faktura. Vid åberopande av öppetköp återbetalas den hela summan för ordern dock betalar alltid kunden för returfrakten. Kontakta oss innan du skickar tillbaka en vara så hjälper vi dig. Ring oss på 076-106 88 67



Reklamationer och returer
Returer
Kontakta alltid oss innan Ni returnerar något till oss. Vid returer betalas returfrakten av kunden. Om varan är felexpedierad av oss står vi självklart för frakten.
RELIF:s adress är: Södra Bro 261, 705 94 Örebro, +46-76 106 88 67, relif.se@me.com

Reklamation
Kontakta alltid oss innan Ni returnerar något till oss. Detta gäller även om vi har skickat en felaktig eller fel vara till dig. Gäller det en reparation kanske det i vissa fall går snabbare att skicka direkt till tillverkare/distributör. I samband med reklamationer och garantiärenden så står vi för frakten antingen tillbaka till oss eller till eventuell verkstad. Som privatperson har du enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt för varor köpta efter den 1 april 2005.
RELIF:s adress är: Södra Bro 261, 705 94 Örebro, +46-76 106 88 67, relif.se@me.com

Eventuell tvist
Vi tillämpar alltid konsumentköplagen och vid en eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.



Skador och ej utlösta paket
Ej utlösta varor
Om du beställt en vara av oss och sedan väljer att inte hämta ut varan debiteras du för de utlägg vi gjort för porto och andra avgifter (vanligtvis 135:- inkl moms). Specialbeställda varor debiteras fulla värdet av produkten samt frakt och returfrakt. Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten.

Fel vid leverans, transportskador
Vi gör alltid reklamationen från oss, om du upptäcker transportskadan vid mottagandet skall du låta utlämningsstället skicka försändelsen i retur och direkt därpå kontakta oss, så vi kan lägga en ny order till dig samt göra en reklamation mot vår fraktpartner. Synliga skador på godset skall anmälas direkt vid mottagandet på utlämningsstället. Ett transportskadat gods skall anmälas till Posten på ankomstdagen. Dolda transportskador skall anmälas till Posten 020-232221 inom 7 dagar.
Skulle något annat blivit fel i er leverans, fel vara eller fel antal, kontaktar du oss på +46-76 106 88 67, så åtgärdar vi felet omgående.

OBS!
Dessa villkor gäller endast vid köp i RELIF:s internetbutik!